Предизвикателство за изпълнителя. Любов към ролята. Различна постановка. Ценен опит от работата с режисьора Марко Гандини и диригента Франческо Роза
„Медея“ в Софийската опера – предизвикателство, любов и различност
Снимка ©
DFA
|
Предизвикателство за изпълнителя. Любов към ролята. Различна постановка. Ценен опит от работата с режисьора Марко Гандини и диригента Франческо Роза. Така сопраното Диана Ламар и басът Петър Найденов описват пред камерата работата си по премиерния спектакъл „Медея“ – на сцената на Софийската опера.
„Визията е класическа, но все пак различна – заради цвета и декорите“, допълва сценографът Андреа Токио. Той е част от италианския екип на проекта, в който участва и Марио Диче, дизайнер на костюмите.
Още от рубриката
Близо 20 световни премиери има в програмата на „София филм фест“. Това съобщават организаторите от „Арт фест“.
Сред филмите, които предстои да бъдат показани за първи път пред публика, са пълнометражният дебют на Яна Лекарска „Защото обичам лошото време“ (България), „Африканска звезда“ (Кипър) от Адонис Флоридес, „Балканска черна кутия“ (България) на Цветан Дра ...
Вижте повече
|
„Това е много рядко изпълнявана опера, и ние имаме този шанс да я играем сега, в България“, посочва Диана Ламар, в ролята на Медея.
„Предизвикателствата се изключително много, тъй като това е една много трудна партия. Много от най-големите ни баси са я правили, което още повече усложнява моята задача – защото трябва да се меря с висока топка“, казва Петър Найденов (Креон). По думите му ролята му е трудна и музикално, и интерпретативно, тъй като Креон е и баща, и цар, и има много нюанси в образа.
НЕ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО, А ИГРА
„Знам, че ролята е много трудна. Затова си казах – нека да не е предизвикателство, а да е игра, да бъде интересно, да бъде живо, да бъде изпълнено с емоция. И, всъщност, колкото повече съм вътре в ролята, колкото повече оставям гласа си свободен, толкова повече автентичността ще докосне публиката“, казва Диана Ламар.
Допълва, че нейният подход към Медея е „огромна обич и любов към тази жена, която е много нещастна, изоставена, предадена“. Със съчувствие към нея й давам място да пее, и да говори чрез мен, споделя изпълнителката.
„Мисля, че е почти невъзможно тази роля да се изпее само с един чист глас. Трябва всичко да бъде изживяно. Това помага на гласа. Затова вокалното и актьорското майсторство трябва да са заедно, и да вървят ръка да вървят. Още в първите репетиции актьорът и певицата трябва да са заедно“, обяснява Диана Ламар.
СВОБОДАТА ДА ИЗГРАЖДАШ ОБРАЗА
„Маестро Гандини е чудесен режисьор. Обожаваме го и затова работим с него прекрасно върху текста, върху интерпретацията. Той ни разяснява и ни помага, и, в същото време, ни оставя ние сами да довършим работата на сцената“, разказва Петър Найденов. Дал ни е, освен географията и настроението, и идеята, и ни оставя ние да я раздвижим, и да я направим, което е чудесно, допълва басът.
По повод уроците, които е научил по време на репетиции, казва: „Певецът винаги търси. Това е като занаят, който трябва да откраднеш – не всеки ти го дава наготово, трябва да се бориш и да го търсиш. А Марко Гандиди е човек с много богат опит, от който всички черпихме. Работи изключително спокойно и за нас е удоволствие да работим с артист от такава висока класа“.
ОПЕРА ЗА АКТЬОРИ
Това е опера за актьори, които да пеят, коментира Франческо Роза. Странно е, че „Медея“ бе забравена, защото тя винаги е имала успех, особено сред музикантите, но тя е изключително трудна, отбелязва диригентът. Това са опери, които днес не се представят – защото няма изпълнители, които да са на необходимото ниво, допълва Марко Гандини.
По думите му много малко сопрани успяват да изпълнят ролята на Медея, дори и днес. „Аз досега не съм бил в България, но причината, която възбуди моя ентусиазъм, бе именно вокалността на българските певци“, казва режисьорът, работил с Франко Дзефирели, както и с българските оперни звезди Гена Димитрова, Райна Кабаиванска, Красимира Стоянова, Дарина Такова, Николай Гяуров, Мариана Пенчева. Всички тук, в „Медея“, имат присъствие, което е прекрасно, допълва режисьорът.
„Подготвила съм тази роля с цялата си любов към изкуството на пеенето и към Луиджи Керубини, с когото се запознах сега. През студентските си години много съм пяла барок и класика, което разви моя глас. Но Керубини е съвсем друг свят различава се от всички останали. Той си има свой свят и свои линии“, посочва Диана Ламар.
ДЕКОРИТЕ
Декорът е вдъхновен от типажите на Медея и Глауче, както и от гръцката митология, казва сценографът Андреа Токио.
В първо действие сценографията е повлияна от Глауче и специфични предмети. Във второ и трето действие има съвсем различна атмосфера на осветеност и по друг начин организирано пространство. Сценичните елементи имат друг цвят, за да създадат ново пространство.
На 23, 24 и 25 февруари са премиерните представления на „Медея“. Либретото е на Франсоа-Беноа Хофман, базирано на едноименните трагедии на Еврипид и Пиер Корней. В главните роли са оперните певци на Софийската опера: Медея – Габриела Георгиева, Лилия Кехайова и Диана Ламар, Язон – Даниел Острецов и Даниел Дамянов, Креон – Петър Найденов и Стефан Владимиров, Глауче – Станислава Момекова и Диана Василева, Нерис – Виолета Радомирска и Цвета Сарамбелиева.
Автор – Даниел Димитров
Оператор – Ивайло Михайлов
Монтаж – Валя Ковачева